Lillian Presthus Rød bevegelse i lyseblått. 100x150 cm. Olje på lerret. 2022

Åpningstider: Åpningstider: Tirsdag - Lørdag 12-15 og Søndag 12-17
(mandag stengt)

Sted: Haugesund billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris: Voksen kr. 70,-, Honnør kr. 50,-, barn gratis (under 16 år) og medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner

Lillian Presthus er billedkunstner og arbeider med malerier.

Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen / Kunstakademiet i Bergen og Helsinki, innen tekstil og maleri.

På utstillingen – Mine farger – i regi av Haugesund kunstforening i Haugesund billedgalleri, viser hun oljemalerier i store formater. I maleprosessen setter hun søkelys på fargen og dens uendelige muligheter og uttrykk. Hun mener fargen er viktig for å skape et godt verk.

Maleriene har tydelig referanser til naturen; der naturen utenfor hennes atelier i Bergen er en rik inspirasjonskilde. Presthus sier hun ser mønstre, linjer, retninger, former og ikke minst farger hele tiden når hun beveger i naturen. Interessen for tekstilkunst har alltid fulgt henne, og hun trekker mønstre, ornamenter og «broderier» inn i maleriene. På den måten bygger hun komposisjoner i malerier der både naturelementer og mønstre er fremtredende. Hun jobber fysisk, river egen farge med utvalgte pigmenter, sparkler maling på lerretet og riper gjerne i malingen og bygger teksturer.

Presthus har stor utstillingsvirksomhet både i inn- og utland, med separatutstillinger i flere norske byer, New York, Berlin, København og Malmø. Hun har deltatt på Høstutstillingen og på en rekke utstillinger i de nordiske land.

Maleriene hennes er innkjøpt av offentlige institusjoner og kunstsamlere, og hun har utført flere utsmykkinger.

Les mer om Lillian Presthus her: http://www.lillianpresthus.com/

Utstillingen er støttet av Haugesund kommune.