original

Arrangement Haugesund billedgalleri

Sildajazz | Stein Urheim, Jørgen Træen, Ana Jorge

Velkommen til et skjevt blikk på det musikalske rommet mellom natur og sivilisasjon, mellom menneske og maskin!

Dato: Søndag 9. august kl. 14:00

Pris: NOK 350,-

Konsertforestillingen «Krympende klode» ble opprinnelig bestilt av Borealisfestivalen i Bergen, og urfremført i Grieghallen rett før koronakrisen traff oss. Konserten er samarbeid mellom to internasjonalt anerkjente bergensmusikere – musikkprodusent og musiker Jørgen Træen, som har jobbet med navn som Jaga Jazzist, The Low Frequency In Stereo, Sondre Lerche, Møster, Susanne Sundfør og Thea Hjelmeland, og den unike og evig oppfinnsomme gitaristen Stein Urheim.

Sammen utforsker de med et skjevt blikk det musikalske rommet mellom natur og sivilisasjon, mellom menneske og maskin. Den visuelle kunstneren Ana Jorge bidrar med organiske projeksjoner på et lerret bak musikerne. Urheim og Træen tar i bruk analoge synthesizere og strengeinstrumenter, gjennom en rekke nye hybridinstrumenter som de selv lager. De to lar seg inspirere av eksperimentene til den amerikanske instrumentbyggeren Harry Partch og en av pionerene innen elektronisk musikk Raymond Scott. Inspirasjonen resulterer i ny musikk som skapes gjennom en kreativ kollisjon mellom spenningsstyrte svingninger og strengevibrasjoner. De henter frem sine personlige samlinger av synther og strengeinstrumenter fra hele verden, og lar rommet mellom det elektroniske og analoge krympe i Haugesund Billedgalleri.

LINEUP

Stein Urheim: strengeinstrumenter Jørgen Træen: analoge synthesizere og elektronikk Ana Jorge: projeksjoner

KJØP BILLETTER HER: https://checkout.ebillett.no/200/events/11708/purchase/setup