last ned (9)

Arrangement Karmsund folkemuseum

12.mai – Grinifangene vendte hjem!

Natt til 12. mai ble de første, hjemkomne Grinifangene hyllet av befolkningen i Haugesund. Den improviserte festen ble holdt i Torgbakken utenfor Haugesunds-Pressens lokale. Det begynte å fylle seg opp med folk i bakken, mens Grinimennene var på vei fra Kinsarvik. Mens folkemassen ventet lød det musikk, nyheter og andre interessante kunngjøringer fra Haugesunds-Pressens høyttaleranlegg. Det ble også tid til noen opptredener med sang og musikk før bilen med hedersgjestene ankom.

Dato: 12.mai

Sted: Skåregt. 142

Pris: Gratis

Det var nydelig pyntet i Torgbakken med bjørk og norske flagg. Folkemengden brøt ut i voldsom jubel og byens russ tente sine fakler da de hjemvendte viste seg og ble presentert. Disse første hjemvendte Grinifangene var: Rasmus Bakkevig, Lauritz Andreassen, Gunnar Bekke, Jørgen Knutsen, Trygve Sundfør, Joh. Kirkhus, Jac. Kallevig, Peder D. Opedal, Hans Wåge, Kristoffer Lindøy Seio, Rolf Håvik, T. Matland jr. og Sverre Alne.

«Hvor mange ganger snakket vi ikke om den store dag som en gang skulle komme- dagen da portene ble åpnet og vi i samlet tropp kunde marsjere ut»(…)»Dere mine kamerater fikk oppleve de, – dere var vidne til at det svarte SS flagg og hakekorsflagget, som vi ble tvunget til å hilse – ble firet ned og ombyttet med vårt eget kjære norske flagg» (…)Journalist Bj. K. Hausken hadde fått i oppdrag å ønske Grinimennene hjem, han hadde også sittet på Grini. Dette var et lite utdrag av hans lange og gripende tale til sine kamerater.

En av Grinimennene, Direktør Rasmus Bakkevig kom så til talerstolen og takket for den varme mottakelsen og fortalte om oppholdet på Grini og de brutale grusomheter som fangene opplevde på kropp og sinn i Grinileiren. Det var også flere av Grinifangene som sa noen ord etterfulgt av sang og flere jubelrop for de hjemvendte. Ved 3-tiden på natten ble arrangementet avsluttet. Dagen etter skulle flere Haugesundere fra Grinileiren vende hjem; denne gangen rundt Sørlandet, via Stavanger og så hjem med skipet «Gann» til Haugesund.