Dysthe Design. Vær så god, sitt!

Levende designklassikere i Haugesund Billedgalleri

Dato: 10. november 2016 - 15. januar 2017

Pris: Voksen billett kr. 70, Honnør/student billett kr. 50, Barn (under 16 år) gratis

De kom på 50- og 60-tallet, fylte hjemmene våre og forsvant igjen. Plutselig dukket de opp i «Mad men» og «Sex og Singelliv». Nå er flere av de norske designperlene relansert. Haugesund Billedgalleri inviterer til å prøvesitte og studere Sven Ivar Dysthes mest berømte stoler 1001, LaminettePopcorn og Planet. Antagelig har du minst en gang i livet sittet i en av disse stolene, for de har vært i bruk i utallige rådhus, forsamlingshus og skoler.

Designeren Sven Ivar Dysthe kom som et friskt pust inn i det norske designmiljøet på 60-tallet. Han har siden vært med å plassere Norge på kartet i en tid da vi fikk lite oppmerksomhet utenlands. Norsk design og norske møbler har ofte vært kritisert for å være «norske» i betydningen tunge, klumpete og husmannsaktige. Dysthe var, med sin forkjærlighet for sirkelen som designuttrykk, med på å endre dette bildet.

«Ja, selvfølgelig», var hans uttrykk når han hadde ferdigarbeidet sine arbeidstegninger. Utstillingen inneholder for øvrig også flere av arbeidstegningene som gir besøkende en unik sjanse til å følge prosessen fram mot det ferdige produktet – som altså også kan sittes i. Sven Ivar Dysthe (f. 1931) ble som student ved Royal College of Art i London valgt ut til å lage et treskrin for skolens kroningsgave til dronning Elisabeth i 1953. I 2010 ble han slått til ridder av St. Olavs orden.

Sven Ivar Dysthes sterkeste side som designer er evnen til å gjennomarbeide et produkt ned til minste detalj – og til å finne enkle løsninger på kompliserte problemer. Hans formuttrykk er elegant, internasjonalt og naturlig. Dysthe har vært en avgjørende bidragsyter i utviklingen av norsk design i internasjonal retning.

Se portrett av Sven Ivar Dysthe fra NRKs program Nasjonalgalleriet

KUNSTSUPPE – Dysthe Design – Torsdag 10. november kl. 17
Haugesund Kunstforening inviterer til KUNSTSUPPE torsdag 10. november kl. 17.00. Omvisning og prøvesitting i utstillingen «Dysthe Design. Vær så god, sitt!». Lothes Mat- og vinhus står for matopplevelsen. kr. 100,- pr. person. Alle hjertelig velkommen! Arr. Haugesund Kunstforening i samarbeid med Haugesund Billedgalleri

De fleste av oss har med stor sannsynlighet sittet i møblene til Sven Ivar Dysthe (f.1931) uten en gang å være klar over det. Dysthes design har preget offentlige og private miljøer fra 60-tallet frem til i dag. Vi ser dem i alt fra bingosaler og bedehus, til Henie Onstad Kunstsenter og Oslo Lufthavn. Med en genuin interesse og forståelse for god design har Dysthe blitt rangert som en av Norges mest markante designere i etterkrigstiden, noe som har resultert i en rekke priser og utmerkelser. I Nasjonalmuseets vandreutstilling «Dysthe design. Vær så god, sitt!» presenteres et utvalg av hans viktigste møbler samt hans revolusjonære topunkts skibinding. Vi inviterer til omvisning i utstillingen ved kunstformidler Martha Ådland og prøvesitting av noen av hans viktigste designstoler.

Alle 8. klassingene på workshop i Haugesund Billedgalleri
Alle 8. klassinger i Haugesund får omvisning og workshop i utstillingen. Elevene skal selv få jobbe som designere.

«Workshopens mål er å legge seg så tett opp mot hvordan reelle innovatører og designere jobber. Slik får elevene øve seg på kritisk tenkning omkring design, teamarbeid, kreativ tenkning og hvordan man presenterer en god idé. Alt dette er egenskaper som stadig blir viktigere i dagens samfunn», sier kunstformidler Martha Ådland.

GRATIS omvisning for alle!
Opplev mer – bestill en omvisning! Haugesund Billedgalleri tilbyr også omvisning for bedrifter, foreninger og lag. Tilbudet er gratis! Kontakt kunstformidler Martha Ådland: martha.adland@gmail.com, eller tlf. 411 63 035.

Om Dysthe Design-utstillingen
Utstillingen er produsert av Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design.
Prosjektgruppe:
Prosjektleder: Yngvill Aagaard Sjöösten, Kuratorer: Dr. Widar Halén (avdelingsdirektør design og kunsthåndverk) og Dr. Denise Hagströmer (seniorkurator), Formidlingskurator: Marit Roland, Utstillingsarkitekt: Line Kaasine. Kristin Bø (grafisk design), Kristin Våge (konservator), Olav Ringdal, Christopher Gjerde og Anders Engnæs (utstillingsteknikk), Rune Andreassen og Nicholas Hellsegg (AV), Helga Gravermoen (nettverksansvarlig og turnelegger), Ida Strøm-Larsen (logistikk).

Utstillingsperiode:
Utstillingen vises i Kraftsalen i perioden 10.11.2016-15.1.2017
Åpningstider: www.haugesund-billedgalleri.net

Kontaktpersoner:
For mer informasjon kontakt gallerileder Grethe Lunde Øvrebø: grethe.lunde.ovrebo@haugesund.kommune.no eller tlf. 52 74 41 80/ 90 88 16 65.

Kunstformidler Martha Ådland: martha.adland@gmail.com, eller tlf. 411 63 035.