SONY DSC

Jord, ild, luft og vann | sommerutstillingen 2017

Til årets sommerutstilling har vi valgt ut verk fra samlingen som løselig kan assosieres med de fire elementene: jord, ild, luft og vann.

Dato: 9. juni - 6. august 2017

Sted: Haugesund Billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris: Voksen billett kr. 70, Honnør/student billett kr. 50, Barn (under 16 år) gratis

Fra antikken og helt fram til 1700-tallet ble det hevdet at virkeligheten bestod av elementene: jord, ild, luft og vann. Filosofen Thales fra Milet (ca. 625-545 f.Kr.) mente at vann var opprinnelsen til alle ting. Anaximenes (ca. 570-526 f.Kr.) mente derimot at luften var det primære stoffet. Heraklit (ca. 544-475 f.Kr.) betraktet ilden som opprinnelsen til alle ting. Empedokles (ca. 483-423 f.Kr.) var den første som førte sammen elementene ild, luft, vann og jord sammen, og mente at alle fire utgjorde grunnbestanddelene i virkeligheten. Sin endelige form fikk læren om elementene av Aristoteles (384-322 f.Kr.). Han modifiserte Empedokles’ lære om de fire elementer ved å anse alle eksisterende ting som ulike kombinasjoner av de fire elementene.

Selv om vi i dag vet at den fysiske virkeligheten er bygget opp av 118 grunnstoffer, som igjen består av bla. atomer og kvarker – er det ikke mindre aktuelt å spørre – Hva er virkelig? Hvordan ser virkeligheten ut? Vi er helt avhengige av de fire elementene for å leve, men i det daglige er det lett å ta dem for gitt: Vannet vi drikker, luften vi puster i, jorden vi går på og ilden som varmer – hvor bevisst forholder vi oss til de fire elementene i hverdagen?

Vi oppfordrer til å gi deg selv tid sammen med kunstverkene. Hvilke av de fire elementene er dominerende? Er virkeligheten kunstnerne beskriver, din virkelighet? Kan du kjenne deg igjen i problematikken kunstnerne tar opp i arbeidene sine? Eller er det fjernt fra din egen hverdag, dine egne erfaringer? Kanskje tilfører kunstnerne nye dimensjoner til din virkelighet?

God kunstsommer ønskes deg fra Haugesund Billedgalleri!

Åpningstider
Haugesund Billedgalleri viser sommerutstillingene fra og med fredag 9. juni. Utstillingsperiode: 09.06-06.08.2017. Åpent hver dag kl. 12-15 (mandager lukket).

Aktiviteter for barn og voksne
Ta gjerne barna med på museumsbesøk i sommer! Gratis inngang for alle barn! Familieaktiviteter med KAPLA-byggesett, kunstskattejakt, puslespill for de minste m.m..

Gallerikafé og Galleributikk
I Gallerikafeen kan du slappe av med en deilig kopp Nespresso kaffe eller økologisk te. Vi har også økologisk iskrem fra ISROSA og deilige sjokolade-brownies. Vi har gratis trådløst internett og en lang rekke spennende kunst- og kulturtidsskrift du kan lese i. Ta også en titt i Galleributikken vår, vi har grafikk, kunstkort og mange fine suvenirer for store og små.

10 års jubileum for sommerens klassiske musikkfestival i Haugesund Billedgalleri
PODIUM-FESTIVALEN (Haugesund Internasjonale Kammermusikkfestival) 26. -30. juli 2017. Klassisk musikk med unge, fremadstormende musikere fra hele verden. Hold av siste langhelg i juli 2017 for PODIUM-festivalen! www.podiumfestivalen.no