angsten-står-i-sofaen_bredde

NB! Siste sjanse! Gustav Vigeland – Angsten står i sofaen

Skulptøren Gustav Vigelands ukjente side vises nå i Haugesund billedgalleri!

Dato: 11. desember 2020 - 21. februar 2021

Sted: Haugesund Billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris:

I 2019 var det 150 år siden Gustav Vigeland (1869-1943) ble født, og i den forbindelse vises utstillingen «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» i Nasjonalmuseets landsdekkende galleri- og museumsnettverk.  Utstillingen viser hans mest sentrale arbeider fra 1890-tallet, i tillegg til et lite utvalg senere skulpturer. I utstillingen får publikum mulighet til å oppleve en mindre kjent side av Norges største billedhugger. Med fokus på temaer som ensomhet, lengsel og utenforskap knyttes tråder mellom Vigelands samtid og vår egen tid.

Totalt vises 21 skulpturer, 15 i bronse og 6 i gips. Et nytt, og for mange kanskje uventet grep er å plassere noen av skulpturene inn i kjente hverdagsmiljøer – som en stue, et kjøkken og et soverom. Tittelen «Angsten står i sofaen» kommer av det bokstavelige ved plasseringen av Vigelands skulptur Redsel, som står skrikende i en sofa fra Skeidar, uten at det kommer en lyd.

I disse tidlige arbeidene fokuserer Vigeland på allmenne temaer som kjærlighetssorg, angst, fellesskap og identitet. I skulpturene ser vi mennesker som alle sliter med noe, og som ikke finner seg helt til rette. Hva kan disse skulpturene fortelle oss om det å være menneske, og kan vi lære noe av dem?

Turneen startet i Galleri Sølvberget i Stavanger Kulturhus 30. mars, deretter gikk utstillingen til Galleri Buen i Mandal kulturhus og videre til Kunstmuseet Kube i Ålesund. Utstillingen skal også vises flere steder i 2020, som Romsdalsmuseet i Molde, Glomdalsmuseet på Elverum, Alta museum og Nordlandsmuseet i Bodø. Siste visningssted er Haugesund Billedgalleri sent høst 2020 og tidlig våren 2021.

Kurator for vandreutstillingen er Elin Therese Aarseth, Vigeland-museet, prosjektleder er Helga Gravermoen, Nasjonalmuseet, utstillingsdesign er ved Kine Liholm.

Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet i 2019.

Les våre smitteverntiltak her