Tiden Glir Forbi 1

Arr. Haugesund kunstforening

Dato: 17. februar - 26. mars 2023

Sted: Haugesund billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris: Voksen kr. 70,-, Honnør kr. 50,-, barn gratis (under 16 år) og medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner

David Lamignan Larsen                                 nye arbeider

Sal 2

David Lamignan Larsen (f. 1981, Sandnes) har bakgrunn fra Nigeria og Norge med mastergrad i billedkunst ved Kunstakademiet i Trondheim (KiT), en del av NTNU. Han har i tillegg Praktisk Pedagogisk Utdanning (PPU) ved UiS og jobber for tiden som lektor i Kunst, Design og Arkitektur ved Bergeland videregående skole, hvor han har vært ansatt siden 2016.

David Lamignan Larsen sine arbeider er inspirert av spørsmål omkring identitet og søken etter identitet. Han har bodd seks år av livet sitt i Gabon, Vest Afrika, og han har reist en del og observert kulturelle forskjeller og likheter. Mor til Larsen kom fra Nigeria til Norge på 1970-tallet hvor hun traff han som skulle bli Larsen sin far, som var fra Sandnes. Larsen har lenge vært fascinert over kulturelle forskjeller og erfarte det på egenhånd da han som 11-åring flyttet til Vest Afrika og lærte seg fransk.

Kunsten hans begynte som en forskning på: «hvor passer jeg inn?» der han står mellom to kulturer: I Norge ble han sett på som afrikaner og i Afrika ble han sett på som Europeer. Ettersom årene har gått, har verkene hans gradvis endret retning. Hovedfokus er ikke lenger ham selv, men menneskeheten generelt, og hvor kunstneren tar for seg spørsmål omkring søken etter identitet, innvandring, integrering og kulturkrasj. Larsen tar i bruk medier som video, performans og musikk, og utforsker temaene på en humoristisk og til dels provoserende måte.

Les mer om David Lamignan Larsen her: https://www.lamignan.com/