Foto: Erlend Berge

Utstilling | Erlend Berge. Sjå, eg kjem snart!

Bli kjent med bedehuskulturen!

Dato: 10. august - 17. desember 2023

Sted: Haugesund billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris: Voksen kr. 70,-, Honnør kr. 50,-, barn gratis (under 16 år) og medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner

Det første bedehuset ble bygget på Hjelmeland i Ryfylke i 1840. Knapt et århundre senere finnes det over 3000 lignende hus i landet vårt. På litt over hundre år ble det bygget like mange bedehus i Norge som det er bygget kirker gjennom tidene. Hva var det som traff oss? Hans Nielsen Hauge, friheten til å kunne drive møtevirksomhet, og framveksten av de mange misjonsforeningene er noen av svarene. Mange av de gamle bedehusene er fremdeles fulle av liv og flere steder investeres det i nybygg. Flanellografen ligger på loftet og er byttet ut med prosjektor og høyttaleranlegg.

Haugalandmuseet er et av få museer i landet som har et bedehus i samlingen. Bedehuset Zion i Dokken museum er et typisk bedehus for vår region. Det er oppført i 1904 og bygget i sveitserstil. På tradisjonelt vis inneholder bygget en forsamlingssal med stor takhøyde, lange bedehusbenker og trøorgel.

Bedehuskulturen er kjent for de fleste, men har i de siste tiårene vært utsatt for store endringer. Mange steder er kulturen fremdeles levende, men bedehuset har i dag ikke den samme påvirkningen på samfunnet som det hadde i glansperioden mellom 1870 og 1970. Flere steder er kulturskatter i ferd med å gå tapt. Bedehuset er en sentral del av norsk kulturhistorie, og selv om bedehusbevegelsen ikke er som før, er Norge fremdeles et bedehusland.

Kunstneren Erlend Berge sitt fotoprosjekt handler om de bedehusene som i dag er truet av nedlegging og oppussing. I mange år har Berge reist rundt med bobil for å dokumentere interiør i de mange bedehusene våre. Fotoprosjektet begynte gjennom bedehuslandet i Ryfylke, videre over Haugalandet, gjennom Sunnhordland inn i Sogn og videre nordover, østover og sørover i landet. Til sammen har han dokumentert langt over 250 bedehus.

Erlend Berge har hatt mange separatutstillinger rundt om i landet og han har vært antatt til Høstutstillingen i Oslo. I 2017 ble et av fotografiene hans kåret til Årets bilde i kategorien Åpen klasse. Boka «Sjå, eg kjem snart!» kom ut i 2018, på Vårt Lands forlag. Billedboka er en dokumentasjon av interiører i bedehus og en reise gjennom bedehusland.

Haugalandmuseet inviterte Erlend Berge til å vise arbeidene sine i Haugesund billedgalleri og samtidig fotografere flere av våre mange bedehus på Haugalandet. Dokumentasjonen, sammen med innkjøpte arbeider inngår i museet samling. Vi er svært takknemlige for alle bedehusfolkene på Haugalandet, som så velvillig har vist interesse for prosjektet og som åpnet dørene til bedehusene sine.

Utstillingen «Sjå, eg kjem snart!» er en historie om fraflytting, og om å kaste vrak på det som var. Med bildene til Erlend Berge ønsker Haugalandmuseet å invitere alle inn til basar og juletrefest før pastellfargene males over av eggehvit maling, og flanelljesusen faller ned for siste gang.