work-hand-man-creative-needle-tool-1174992-pxhere.com

Arrangement Haugesund billedgalleri

Kroppskunst – fra vikingtid til i dag!

Rikssamlingsjubileet Hafrsfjord-Nordvegen 2022

Dato: lørdag 11. juni - søndag 12. juni 2022

Pris:

Haugalandmuseet ønsker velkommen til to dager viet kroppskunst – fra vikingtid til i dag, i Haugesund billedgalleri!

Lørdag 11. juni kl. 11-17 og søndag 12. juni kl. 12-17

Har du lyst til å bli med som frivillig? Meld deg på her 🙂

Kom og se hvordan vikingene laget tatoveringer og hvordan tatoveringskunst utøves i dag! Du vil også få oppleve hennamaling, en form for kroppskunst som har vært brukt i uminnelige tider, i forbindelse med tradisjonelt bryllup og fest i både Asia og Afrika. Ta del i jubileet og bli hennamalt!

Skateboarderen, kunstneren og foredragsholderen Martin Mentzoni deler kunnskap og egne erfaringer med tatoveringskunst. Han vil også arbeide på et oljemaleri under eventen. Kanskje kan du få din egen kaffi fanzine signert Martin Mentzoni?

Tatovøren Helge Husebø demonstrerer «handpoking», tatoveringsmetoden som vikingene brukte. Aaron Gem Donerciler og Ellinor Fosen fra RootDown CET i Haugesund flytter studioet inn i Haugesund billedgalleri og viser moderne tatoveringskunst! Kanskje kan du også få en tatovering? Keza Basabose viser hennakunst slik det har vært brukt i uminnelige tider i Asiatisk og afrikansk kultur. Bli hennamalt du også!

Forhåndsbooking tatovering: De som vil la seg tatovere i Haugesund billedgalleri kan bestille time hos: Aaron Gem Donerciler (for moderne tatovering): Tdon_tattoo@hotmail.com eller Helge Husebø (for gammel metode): helge@solidtattoo.com

Se og bli sett! Har du en tatovering? Få se da vel? – Fotograf Grethe Nygaard dokumenterer alle som har tatovering å vise fram! Drop-in-fotografering lørdag og søndag!

Frivillige står for Kafésalg av vikingsuppe med rundstykke og ramsløksmør, økologiske vafler og Fairtrade kaffe og te.

Haugaland Sopp- og nyttevekstforening bidrar med bålpanne og smaksprøver utenfor Billedgalleriet.

I teltet utenfor Billedgalleriet kan alle bli med og lage vakre mønster på skinn og hud, få en midlertidig tatovering eller hennamalte hender. Aktiviteter for store og små!

Velkommen til to begivenhetsrike dager i og utenfor Haugesund billedgalleri!

Ordinær inngang Haugesund billedgalleri: kr 70/50, barn gratis inntil 16 år. Kjøp billetter: Lørdag 11. juni og Søndag 12. juni

Barneaktiviteter (lag din egen «tatovering», bli hennamalt, lag vikingsmykke m.m.) kr. 50,- pr. barn. Kjøp billetter: Lørdag 11. juni og Søndag 12. juni

Billetter til Rikssamlingsjubileets hovedmarkering kan du kjøpe her. Kr. 130/70. Hovedmarkeringen 11. og 12. juni er en rundreise som inkluderer en opplevelsesvandring mellom indre kai i Haugesund og Haraldshaugen, vikingfestivalen på Avaldsnes, guidet busstur mellom Haraldshaugen og Avaldsnes og guidet båttur mellom Avaldsnes og indre kai. Du kan velge startpunkt selv: Indre kai, Avaldsnes eller Haraldshaugen. Sett av hele dagen for å få med deg mest mulig av det som skjer! Billett til hovedmarkeringen inkluderer også inngang til Haugesund billedgalleri!

Samarbeidspartnere:
Haugaland sopp og nyttevekstforening