MHB.17832

Malte skrin | Folkekunst på Haugalandet

Gammel maleteknikk på rosemalte skrin

Dato: 10. september - 14. november 2021

Pris: Voksen 70,- Honnør 50,-, Barn under 16 år gratis inngang (medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner - gratis inngang ved framvisning av medlemskort)

Haugalandmuseet eier og forvalter kunstverk, kulturhistoriske samlinger, fotografier og arkiver. Samlingene er skapt gjennom 100 år med innsamling og forteller om kunst- og kulturhistorie fra Nord-Rogaland og Vestlandet. Den kulturhistoriske samlingen har sitt utspring i Bokn bygdemuseum, Hiltahuset, Karmsund folkemuseum, Vindafjordmuseet og Nedstrand bygdemuseum. Samlingene spenner over en periode fra 1500 og fram til i dag, og er unike kilder til Nord-Rogalands historie.

I denne utstillingen viser vi noen utvalgte malte skrin fra 1800-tallet, som har vært i bruk på Haugalandet.

Rosemaling er en form for prydmaling med røtter i norsk folkekunst. Til å begynne med ble teknikken brukt mest på kister og ølboller, men snart ble den også tatt i bruk til hele romdekorasjoner, idet skap og senger, tak og vegger, dører og karmer ble fylt av en frodig, ofte viltvoksende rankeornamentikk.

Tempera er en betegnelse for maleteknikk med temperafarger og ble ofte benyttet i rosemaling. Tempera inneholder fargepigmenter som blandes med et bindemiddel som; melkekasein eller lim (kanin benlim eller hudlim). Malingen var billig sammenlignet med oljemaling og ble ofte benyttet av omreisende rosemalere.

Skrinene fra Haugalandet er alle malt i tempera og med enten egg eller lim som bindemiddel.

Rosemaling er fortsatt populært blant både profesjonelle og amatører, og har vært en viktig inspirasjonskilde for mange nyere norske kunstnere.

Kilde: Haugalandmuseet og rosemaling i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 7. september 2021 fra https://snl.no/rosemaling

Gjenstander:

1. Skrin fra Skjoldastraumen, Tysvær, 1835
    Rosemalt ovalt skrin med håndtak og nøkkel.
    Påskrift: E T D L, 1835
    MHB.02391, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Avaldsnes, Karmøy, (udatert)
    Rosemalt skrin med pultlokk, malt av Hallvard fra Dalen, Avaldsnes.
    Påskrift: K.L.S [Knud Larsen Skeie]
    MHB.04359, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Sveio, Sunnhordland, 1858
    Rektangulært rosemalt skrin med hengslet lokk og jernbeslag i alle fire hjørner.
    Påskrift: Arent Gunder Søn Ulverager, 1858
    MHB.02680, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Haugesund, (udatert)
    Rosemalt skrin med svungne sider og lokk.
    Påskrift, sekundær (i lokket): Anne Nymann
    MHB.03899, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Bjørnør, Sør-Kråkøya, Trøndelag, ant. 1807
    Rektangulært skrin med utskårne motiver og skrått lokk med karveskurd. I den nedre delen av skrinet er det et skjult rom med fire små røde skuffer: to på venstre side, og to på høyre side.
    Påskrift: S.G.D.P, Anno 1807
    MHB.00454, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Førre, Sveio, (udatert)
    Rosemalt skrin med buet lokket. Akantusbladmønster og motiv med hest og rytter på framsiden av skrinet.
    MHB.17832, Haugalandmuseet
  1. Skrin fra Førresfjorden, Tysvær, 1800-1840
    Rosemalt syskrin med buet lokk, malt på Os i Hordaland.
    Påskrift: Erindring
    MHB.10998, Haugalandmuseet