Ragna Misvær Grønstad - Racher Carson

Aktuelt Haugesund billedgalleri

Månedens høytrykkskunstner – februar | Ragna Misvær Grønstad

Lihkku beivviin! Gratulerer med samefolkets dag søndag 6. februar!

Dato: februar 2022

Rachel Carson, Saltvannsblomst #7, (2018), av Ragna Misvær Grønstad

Månedens høytrykkskunstner – februar

Haugesund billedgalleri har gleden av å presentere månedens høytrykkskunstner Ragna Misvær Grønstad med tresnittet Rachel Carson, Saltvannsblomst #7, 2018. Verket er en del av en serie tresnitt i store format kalt «Saltvannsblomster».

Ragna Misvær Grønstad har vokst opp med å være svært stolt av sin samiske identitet, men i likhet med mange andre norsk-samiske har hun også opplevd å ikke virkelig få lære å kjenne den samiske kulturen – en konsekvens av fornorskingspolitikken myndighetene førte fra tidlig 1700-tallet av. Serien «Saltvannsblomster» utforsker og viser tydelig hennes samiske tilhørighet.  Ragna Misvær Grønstad uttaler selv: «Saltvannnsblomster er mine visuelle joiker. Hver vekst bærer navnet til den jeg har joiket.»  En joik er ikke en sang om noen eller til noen. Man joiker noe eller noen.

Samefolkets dag feires 6. februar hvert år, til minne om det første samiske landsmøtet som ble holdt i Tråante (Trondheim) i 1917. Det var første gang samene var samlet for å arbeide for felles saker på tvers av landegrensene.

Haugesund billedgalleri inviterer deg til å oppleve det flotte tresnittet i februar måned!

Rachel Carson, Saltvannsblomst #7, (2018), av Ragna Misvær Grønstad

I serien Månedens tresnittkunstner presenterer vi kunstnere representert i Haugalandmuseets samling, som arbeider i teknikken høytrykk (tresnitt, trestikk eller linoleumssnitt).