HBH.001679

Aktuelt Haugesund billedgalleri

Månedens høytrykkskunstner – januar | Tore Hansen

Månedens høytrykkskunstner i januar!

Dato: januar 2022

Snø og granskog (1990) av Tore Hansen

Månedens høytrykkskunstner – januar

Tore Hansen fra Finnskogen er månedens høytrykkskunstner i januar.

Snø og granskog er et tresnitt laget i 1990. Tore Hansens formspråk er inspirert av runer og helleristninger, og streken er enkel og abstraherende. Motivene henter han fra sitt hjemlige landskap med skog, trær, dyr og en og annen ensom menneskeskikkelse.

I bildet Snø og granskog har han villet skildre essensen i opplevelsen av en tett og mørk vinterskog. Motivet er ikke en realistisk gjengivelse av et bestemt sted eller en hendelse, men en tolkning av den sinnsstemning, ro og fordypning en kan erfare i møte med skogen.

Tore Hansen studerte ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og ved Statens kunstakademi. Han har hatt en lang rekke separatutstillinger og er innkjøpt til de aller fleste offentlige kunstsamlinger i landet. Haugalandmuseet har i alt seks kunstverk signert Tore Hansen i samlingen, deriblant månedens bilde.

Kunstverket ble gitt i gave av Ola Tjørhom i 2008 og inngår i Tjørhom-samlingen.

Kunstverket kan du se i Haugesund billedgalleri og på Digitaltmuseum

I serien Månedens tresnittkunstner presenterer vi kunstnere representert i Haugalandmuseets samling, som arbeider i teknikken høytrykk (tresnitt, trestikk eller linoleumssnitt).