hbh_01686-3d

Aktuelt Haugesund billedgalleri

Månedens høytrykkskunstner – mai | Gunhild Vegge/ Lasse E. Kolsrud

Eksisterer du dersom du ikke er avbildet på en fjelltopp?

Dato: mai 2021

Turgåere (2000) av Gunhild Vegge og Lasse E. Kolsrud

Månedens høytrykkskunstner – mai

Kunstnerduoen Gunhild Vegge og Lasse E. Kolsrud er månedens høytrykkskunstnere.

Det grafiske bladet Turgåere (2000) er et av mange fargetresnitt i serien «Kiempers fødeland: utfoldelse i friluft». Billedsyklusen tar for seg nordmenns ihuga trang til utendørssysler. Humor og ironi på egne og andres vegne står sentralt i arbeidene som kaster skråblikk på ulike aspekter ved friluftslivet i bygd og by. I bildet Turgåere går små og store tett i tett på rekke og rad innover i skogen. Gjemt inne blant trærne står en elg i ensom majestet. Ingen ser ut til å legge merke til den. Ser vi ikke lenger skogen for bare trær? Er det å komme seg ut på tur blitt en så stor del av det å være norsk at du risikerer å melde deg ut av fellesskapet om du ikke «elsker» friluftslivets gleder? Er du en dårlig forelder om du ikke tar barna med ut i naturen? Antallet selfies av nordmenn på fjelltopper i inn- og utland har eksplodert de siste årene. Eksisterer du dersom du ikke er avbildet på en fjelltopp?

Gunhild Vegge (f. 1960) og Lasse E. Kolsrud (f. 1959) har i mange år samarbeidet om ulike serier i fargetresnitt. «Kiempers fødeland: utfoldelse i friluft» var den første serien i billedsyklusen som omhandler nordmenns tilsynelatende iboende behov for utendørsaktiviteter. Senere har de også skapt serien «Kiempers fødeland: urban utfoldelse», hvor motivene fikk en noe skarpere tone. Serien «Kiempers fødeland: 1814-2014» ble påbegynt i 2014 i forbindelse med Grunnlovsjubileet. Til denne serien valgte kunstnerne mer eller mindre sentrale datoer i nasjonens 200-årige historie. Også her blandes det største alvor med ikke fullt så seriøse begivenheter, og serien utvides kontinuerlig.

Det er en omstendelig og tidkrevende prosess som ligger bak samarbeidet og fremstillingen av motivene. Samtlige billedelementer blir skåret som klisjeer, innfarget og trykket for hånd slik at motivene bygges opp og trykkes del for del frem til ønsket resultat.

Haugalandmuseet-billedgalleri har arbeider fra to av de tre seriene i samlingen. Turgåere fra 2000 hører til Tjørhom-samlingen, donert av Ola Tjørhom i 2008. Vinter i parken fra 2004 og Sommerkveld i parken er begge fra serien «Kiempers fødeland: urban utfoldelse».

Kunstverkene kan du se på Digitaltmuseum

Lyst på et lesetips?: «Hyttebok frå helvete» (2018) av Are Kalvø, en svært morsom og litt sint bok om nordmenns merkelige forhold til naturen.

I serien Månedens tresnittkunstner presenterer vi kunstnere representert i Haugalandmuseets samling, som arbeider i teknikken høytrykk (tresnitt, trestikk eller linoleumssnitt).