MHB-F.011147

Tidspunkt: kl. 12.00

Sted: Skåregata 142,5527 Haugesund

Pris: Gratis

Noen datoer er med på å  skape grunnfortellingen om Norge.

I Museumskvarteret denne gangen vil Maryon Østhus ta for seg denne spesielle datoen med utgangspunkt i jøden Moritz Rabinowitz.

9. april -en dato vi kjenner.

Hvor og hvorfor reiste Moritz Rabinowitz?

Natt til 9. april 1940 gikk Tyskland til angrep på norske byer langs kysten vår; Oslo, Kristiansand, Egersund, Stavanger, Bergen, Trondheim og Narvik. Til Haugesund kom de tyske troppene 10.april.

Da angrepet skjedde hadde Moritz Rabinowitz allerede rømt fra byen og reist til Hogganvik.                  Det tyske statspolitiet var på jakt etter M. Rabinowitz fra første dag de satte sine føtter i Haugesund. Grunnen var hans offentlige motstand i norske aviser og tidsskrifter mot Nazi-Tysklands ideologi, styresett og krigshandlinger.

På museumskvarteret skal vi ta for oss fluktreisen Moritz Rabinowitz begav seg ut på 9. april,  dagene i forkant og de første dagene under den tyske okkupasjonen.