Arrangement Karmsund folkemuseum

Museumskvarter | I anledning dagen -et tilbakeblikk på kvinnesaksbevegelsen og deres saker

På den internasjonale kvinnedagen løfter vi fram kvinnesaksbevegelsen og deres arbeid, både nasjonalt og lokalt

Dato: Tirsdag 8. mars kl. 12:00

Sted: Karmsund folkemuseum, Skåregata 142,5527 Haugesund

Pris: Gratis

Kvinnesak er en rettighetskamp, det handler om solidaritet og en kamp om makt til å definere hva en kvinne er og kan være. Den norske kvinnebevegelsen og rettighetskampen, starta på 1880-tallet og pågår enda. Den beveger seg fra middelklassens kvinners kamp for rettigheter og praktisk arbeid, arbeiderklassens sin kvinnebevegelse med sine krav og praktiske tiltak, til nyfeminister på 1970-tallet og fram til dagens kvinnekamp. På Museumskvarteret tar vi et sveip innom denne delen av kvinnehistoria.