Bilde1

Dato: Tirsdag 13. september kl. 12:00

Sted: Karmsund folkemuseum, Skåregata 142,5527 Haugesund

Pris: Gratis

Museumskvarter om fornorsking og samisk kulturarv.

«Den eldre kvinnen på fotografiet til venstre er min tippoldemor Elen Caroline (1878-1942) fra Storbukt i Finnmark. Fotografiet til høyre er tatt av min mormor Agnete Nikoline Margrete (1922- ) i Trondheim. Agnete ble tvangsevakuert dit fra Finnmark i 1944», forteller formidler Kine Lorås.

«På kjøkkenet til mormor  hørte jeg mange utrolige historier om livet i nord: om menn som overlevde ute i isnende kulde, om folk som på mystisk vis kunne lese tegn i naturen.  «Jeg har alltid følt meg som et ikke- menneske» sa Agnete mange ganger til meg. Hva betydde det? Hvordan kunne det ha seg, at hun som var så full av liv, så dyktig med hendene sine kunne være et ikke-menneske? Hver gang jeg spurte om hun var same, fikk jeg nei som svar. Først over 80 år gammel innrømte Agnete åpent å være same. I 2018 ble hun kåret til årets same av NRK Sampi for å stå åpent frem i media med sin historie.

I dette museumskvartertet søker jeg å formidle en liten flik av denne historien, og min takknemmelighet til den samiske kulturarven, som tross alt ikke har latt seg helt undertrykke.» (formidler Kine Lorås)

Museumskvarter er et 15 minutters foredrag om lokalhistoriske emner på Karmsund folkemuseum. Museumskvarteret er et gratistilbud som arrangeres i lunsjtider, én tirsdag i måneden. Alle hjertelig velkommen!