Ole Frøvig på utkikk utsnitt

Dato: 13.04.2020

Pris: Gratis

”På utkikk” (1907) av Ole Frøvig

Ole Frøvig, byens ubestridte kunstnerhøvding og en av initiativtagerne til etableringen av Haugesund kunstforening, døde i 1951. Det skulle vise seg at han i mange år hadde samlet, og i enkelte tilfeller også kjøpt tilbake egne bilder, som han til slutt testamenterte til «Det Faste galleri». 26 kunstverk signert Ole Frøvig ble innlemmet i samlingen. Et av arbeidene var «På utkikk», malt i 1907.

«På utkikk» ble vist på separatutstillingen i Oslo kunstforening i 1918. Den franske kunstkritikeren André Meller kalte maleriet et mesterverk: ”Ole Frøvig er en maler av betydning. ”På utkikk” viser en gammel sjømann stående foran sitt vindu og seende ut over vidden, hvis gjenskinn lyser opp hans ansikt som er beundringsverdig i sitt uttrykk av liv og kraft. Denne gamle manns hode og hånd hvor hver åre springer frem, bærende merke av et langt livs kamp, er et mesterverk.»

Maleriet er svært detaljert. Legg merke til den gamle mannens verkefinger, den sprukne vinduskarmen og sporene av mange års hardt arbeid i den slitte vesten.

Den gamle mannen vi ser i bildet het Gulleik. Han bodde på Hauge, like utenfor Haugesund sentrum, og sto ofte modell for Ole Frøvig. Vi finner det markerte og karakteristiske ansiktet igjen i flere av maleriene til Ole Frøvig. Frøvig må ha vært glad i akkurat dette motivet for han malte flere versjoner av det.

Gjør du et søk på Ole Frøvig i DigitaltMuseum får du 51 treff. Karmsund folkemuseum har et par fotografier forbundet med Ole Frøvig, og i tillegg kan du se alle kunstverkene som finnes i Haugesund billedgalleri. Klikk på linken og se selv:

https://digitaltmuseum.org/search/?aq=owner%3F%3A%22HAL%22&q=Ole%20Fr%C3%B8vig&o=0&n=80 God fornøyelse!

«På utkikk», 1907, av Ole Frøvig