Annette Kierulf

Aktuelt Haugesund billedgalleri

PM Årets filmfestivalutstillere er Annette Kierulf og Caroline Kierulf

Velkommen til Filmfestivalutstillingen i august!

Dato: 22. august - 26. september 2021

Pressemelding Oslo/Haugesund, 22. april 2021:

Filmfestivalutstillere 2021 – Annette Kierulf og Caroline Kierulf

Haugesund kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri har gleden av å presentere Annette Kierulf og Caroline Kierulf som filmfestivalutstillere i 2021. Kunstnerne har markert seg sterkt på den norske kunstscenen og har stått i fronten for revitaliseringen av tresnittet som kunstform her til lands.

Annette (f. 1964) og Caroline Kierulf (f. 1968) er søstre, født og oppvokst i Oslo, men har gjennom mange år vært bosatt i Bergensområdet. De har sine selvstendige kunstnerkarrierer, men gjør også svært ofte utstillingsprosjekter sammen. Kunstnerne eksperimenterer og utforsker særlig fargetresnittet og puslespillteknikken, som først ble utviklet av Edvard Munch. De tar ofte utgangspunkt i egne erfaringer og observasjoner fra nære omgivelser, som hjemmet, familierelasjoner, feminisme og forholdet til naturen. Arbeidene til årets filmfestivalutstilling vil ha stor variasjon både i motiv og format, fra det intime på 30 x 30 cm til det mer monumentale på 90 x 125cm.

Annette Kierulf (f. 1964) er utdannet ved Kunstakademiet i Trondheim og Vestlandets Kunstakademi. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og utstillinger i samarbeid med Caroline Kierulf, bl.a. i Kunstnerforbundet, Hordaland kunstsenter og Haugesund kunstforening, og har deltatt i gruppeutstillinger på Bergen Kunsthall, Kunstnernes Hus og Charlottenborg Kunsthall i København. I 1999-2007 drev hun visningsstedet Galleri By the Way i Bergen. I 2006 var hun med å starte Kunstjournalen B-post hvor hun også har vært redaktør. I 2006 kuraterte hun den fjerde utgaven av Momentum – nordisk festival for samtidskunst i samarbeid med Mark Sladen. Annette Kierulf er innkjøpt til flere offentlige bygg og kunstsamlinger, bla. Nasjonalmuseet, Norsk kulturråd og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri. Hun er professor i kunst ved fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen.

Caroline Kierulf (f. 1968) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Bergen, avdeling Kunstakademiet og ved avdelingen for illustrasjon og grafisk design. Hun har hatt en rekke separatutstillinger og utstillinger i samarbeid med Annette Kierulf, bla. i Kunstnerforbundet, Hordaland kunstsenter og Haugesund kunstforening, og har deltatt i gruppeutstillinger bla. på Nasjonalmuseet, Bergen kunsthall, Kunstnernes hus, i North Museum Hancock i Newcastle og i Hubei Museum of Art i Kina. Caroline Kierulf er innkjøpt til flere offentlige bygg og kunstsamlinger, bla. Nasjonalmuseet, Nord-Trøndelag fylkesgalleri og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri. Hun er førsteamanuensis ved fakultet for kunst, musikk og design, Universitetet i Bergen.

Den årlige Filmfestivalutstillingen blir til gjennom et samarbeid mellom Haugesund kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri.

Vi gleder oss til utstillingsåpningen i august!

Mer informasjon om kunstnerne: https://www.kierulf.info/
Foto av Annette og Caroline Kierulf: Hanne Cathrin Olsen
Flere bilder kan lastes ned fra filmfestivalens pressebildeside.

Utstillingen åpner søndag 22. august og varer til 26. september 2021.

Kontaktpersoner:
Leder Haugesund billedgalleri Grethe Lunde Øvrebø på tlf. 52 70 93 60/ mobil: 90 88 16 65 eller e-post: glo@haugalandmuseet.no
Festivaldirektør Tonje Hardersen på mobil: 928 30 559 eller e-post: tonje@kino.no

Informasjon om Den norske filmfestivalen finner du på www.filmfestivalen.no
Informasjon om Haugalandmuseeet-Haugesund billedgalleri: www.haugalandmuseet.no
Informasjon om Haugesund kunstforening: www.haugesund-kunstforening.no