Luca Berti_1

Pressemelding | Mennesket og havet

Møt Luca Berti som dokumenterer øysamfunn på Haugalandet!

Dato: Mai 2023

Møt Luca Berti, italiensk fotograf bosatt i Danmark og som nå gjennomfører en fotodokumentarisk reise på Haugalandet, sett fra sykkelsetet!

Haugalandmuseet har invitert den anerkjente kunstfotografen til å dokumentere mennesker og landskap i øysamfunnene Utsira, Røvær, Vibrandsøy og Feøy. Resultatet av dokumentasjonsprosjektet presenteres i form av fotokunstutstillinger i Haugesund billedgalleri og på Utsira sommeren 2024.

I ukene framover skal Luca lete høyt og lavt etter forholdet mellom menneske og havet, fortid og nåtid. Luca jobber utelukkende med analogt kamera, og han har fotografert kulturlandskap og mennesker flere steder i Norge, samt Danmark, Sverige, Tyskland, Latvia og Italia. Nå er turen endelig kommet til Haugalandet!

– «Vi ser fram til samarbeidet med ham, og håper han tas godt imot av kommuner og innbyggere når han reiser rundt på øyene», sier leder for avdeling kunst ved Haugalandmuseet Grethe Lunde Øvrebø.

Haugalandmuseet har hav som strategi og fokusområde og er et regionmuseum med avdelinger i fem ulike kommuner.

– «Haugalandmuseets samlinger er mangfoldige og inneholder både foto, kunst og kulturhistoriske objekter. Vi ønsker å utvikle prosjekter i alle deler av museets nedslagsområde, som kan tilføre museet, samlingene og publikum ny kunnskap og gode opplevelser», forteller leder for avdeling kulturhistorie ved Haugalandmuseet Grethe Paulsen Vie.

Kunstmuseet Haugesund billedgalleri har et særlig ønske om å formidle samtidskunstutstillinger og kunstprosjekt relatert til regionen. Fotokunstprosjektet til Luca Berti kombinerer kunst og kulturhistorie og vil gi oss nye perspektiver på nærmiljøet vårt. «Vi ser fram til å se resultatet i 2024», sier Grethe Paulsen Vie.

For flere opplysninger kontakt undertegnede (gpv@haugalandmuseet.no , tlf. 481 52 509) eller Grethe Lunde Øvrebø, avdelingsleder kunst (glo@haugalandmuseet.no  tlf. 90 88 16 65)

Foto: Luca Berti