koronavirus-tema21

Aktuelt Haugalandmuseet

Smitteverntiltak i Haugalandmuseet

Velkommen til en levende kulturarena med mye spennende å by på!

Dato: 4. januar - 1. februar 2021

Kjære publikum,

18. januar 2021 kom regjeringen med en oppdatering av restriksjoner og råd knyttet til pandemien, og Haugalandmuseet følger opp med tiltak. Museene er åpne, men alle arrangement er fortsatt avlyst til 1. februar.

Haugalandmuseet tar alle forholdsregler for at besøkende skal være så trygge som mulig. Det betyr at det maksimalt kan være ti personer tilstede samtidig på våre arenaer. Vi har også fortsatt økt fokus på renhold og informasjon til publikum. For oppdatert aktivitetsprogram, følg med på haugalandmuseet.no

Nedenfor beskriver vi de viktigste smitteverntilpasningene våre, og hva du både kan og bør gjøre for å vise omsorg for andre mens du er hos oss. Skulle det være noe du lurer på under ditt besøk, blir vi glade for din tilbakemelding til resepsjonen (tlf 52 70 93 60) eller på mail.

Velkommen til Haugalandmuseet – en levende kulturarena med mye spennende å by på!

TA VARE PÅ HVERANDRE!

• Hold en meters avstand til andre.
  • Ikke ta på flater uten å sprite deg før OG etter.
  • Må du hoste eller nyse: Dekk over med et tørkepapir som kastes, eller bruk albuekroken.
  • Unngå å ta deg i ansiktet: Hendene kan overføre viruset fra munn, øyne og nese.
  • Vask hendene dine grundig med såpe og vann før, under og etter besøket.
  • Ved bruk av toalettene våre oppfordrer vi deg til å sprite overflater etter bruk.
  • Unngå håndhilsing og klemming.
  • Har du symptomer på luftveisinfeksjon må du holde deg hjemme.

LES DETTE FØR DU KOMMER:

I forkant av besøket:

• Vi oppfordrer alle til å legge besøket til de tidspunkt og dager da tilstrømningen er minst. Per i dag er dette:
    • Den første timen av åpningstiden
    • De to siste timene av åpningstiden
    • Dager med fint utevær
    • Tidlig i uken fremfor sent/helg

Under besøket:

Obs: Dersom personer opplever ubehag eller symptomer under besøket hos oss, ta kontakt med resepsjonen. Det er viktig at smitten ikke spres. Husk å holde avstand og berøre minst mulig.

• Les og følg rådene fra plakater om håndvaskrutiner og hostehygiene.
  • Hold god avstand til andre, minst 1 meter og gjerne mer.
    • Vær oppmerksom dersom det skulle oppstå kø eller ansamling av besøkende, for eksempel ved kassen, inngangen og i kafeen. Ta hensyn til dine nærmeste omgivelser!
  • Vi oppfordrer til kontaktløs betaling med kort, «tæpping» eller VIPPS.
  • Spritdispensere er tilgjengelig for publikum, og det oppfordres til å bruke disse både før, under og etter besøket i utstillingene.
    • Renhold i hele museet, og særlig på kontaktflatene, er forsterket i smittevernperioden.
  • Sekker kan settes i garderobeområdet på eget ansvar.
  • I museumsbutikkene: Det oppfordres til å ikke ta på ting man ikke skal kjøpe. Det oppfordres til å holde god avstand også her og til å betale kontaktløst. Sprit deg på hendene både før og etter besøket i butikken.
  • I kafeene: Hold en meters avstand til andre kunder. Ikke ta på det du ikke skal kjøpe. Sprit deg på hendene både før og etter besøket i kafeen.
  • Toaletter: Vi oppfordrer deg til å sprite overflater etter bruk.

Etter besøket:

Museet oppfordrer alle som har besøkt Haugalandmuseet og som får påvist Covid-19, til å melde i fra på tlf. 52 70 93 60. Dersom vi får inn slike meldinger, følges egne rutiner som blant annet inkluderer involvering av smittevernlegen i den enkelte kommune.

Vi takker alle våre gjester for dugnaden! Skulle du ha spørsmål vedrørende ditt besøk, ta kontakt her.