191020 Billedgalleriet kunst oppe

Arrangement Karmsund folkemuseum

AVLYST! Søndagsforedrag | Silda som kom og forsvant

Sildefiske for lenge lenge siden

Dato: Søndag 31. januar kl. 13

Åpningstider: Åpningstider:
ti-fr kl. 11:00-15:00
lø-sø kl. 12:00-15:00
(mandager lukket)

Sted: Karmsund folkemuseum Skåregata 142

Pris:

1. januar kl. 13   Søndagsforedrag: Silda som kom og forsvant ved Linda Høie

Vi har drevet med fiske i ualminnelige tider. For oss langs kysten har fiske, både vært en kilde til mat og inntekt. Vårsildfiske hadde på 1800-tallet stor betydning for utviklinga i vår region og «alle» tok del i vårsildfiske og aktivitetene knytta til fiske. Går vi derimot tilbake noen hundre år, er situasjonen en annen. Vårsildfiske i vårt distrikt var ikke en ubetinget suksess og vi skal nærmere på hvorfor.

Begrensa antall plasser – påmelding til post@haugalandmuseet.no/ 52 70 93 60 innen 29.1 kl. 14. Påmeldinga er gyldig når den er blitt bekrefta.

Foto: «Sildefiske» er et oljemaleri av Ole Frøvig malt i 1927. Fotoet er en avfotografering av oljemaleriet som inngår i Haugesund billedgalleri sin samling. Haugalandmuseet/ HBH00818