Line S. Hvoslef: Oasi, 2022, akryl, olje og tusj på lerret, 160 x 200 cm

Utstilling | Dagen etter var skogen der igjen.

Arr. Haugesund kunstforening

Dato: 18. mars - 24. april 2022

Pris: Voksen 70,- Honnør 50,-, Barn under 16 år gratis inngang (medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner - gratis inngang ved framvisning av medlemskort)

Line S. Hvoslef – Dagen etter var skogen der igjen.

(Kurt Johannessen – fra boken Situasjonane 2007)

Sal 1

Line Sæverud Hvoslef (f. 1965) har sin utdanning fra Kunsthøgskolen i Bergen, Exeter School of Art, England og Strykejernet tegne- og maleskole, Oslo. Hun bor og arbeider vekselvis i Bergen og Steigen.

Hvoslef har i hovedsak arbeidet med maleri, men også med større lydinstallasjoner og video i samarbeid med musikere og komponister. Hun har hatt en lang rekke solo- og kollektivutstillinger og utført mange offentlige utsmykninger. I 2015 mottok hun Statens 10 årige arbeidsstipend for etablerte kunstnere. Hvoslef har i tillegg drevet Tare Steigen AIR i Nordland fra 2015- 21, og kuratert den årlige sommerutstillingen der.

Hennes bilder er innkjøpt av blant annet Norsk Kulturråd, KODE, Bergen Kunstmuseum, Statens Hus, Kunst på arbeidsplassen, Nord Trøndelag Fylkesgalleri, Bergen Kommune og Tromsø Kommune.

Kunstneren om arbeidene:
«Jeg har alltid vært opptatt av et fabulerende billedspråk, og kaller bildene mine for landskap. Disse motivene handler om fortidens landskap, nåtidens landskap eller fremtidens landskap. Det er fascinerende å oppheve tidsaspektet, og at en i tanken kan være i fortid, samtid og fremtid
samtidig. Landskapene er altså ikke reelle landskap, men mentale, tenkte landskap der jeg ønsker å stimulere fantasien. Jeg er opptatt av det underbevisste og de rom som ligger utenfor det hverdagslige. For meg er det nødvendig å kunne gå inn i denne tilstanden, og gjennom den bidra til at bildene oppleves mer personlige. Eller som den svenske billedkunstneren Karin Mamma Andersson sier; «man øser fra sin egen brønn- hvor skulle en ellers øse fra»».

I utstillingen kombinerer hun maleriene med et utvalg tekster av Kurt Johannessen. Han er mest kjent som performancekunstner, men også som forfatter av en lang rekke egenartede kunstbøker. http://www.zeth.no

«Det blir spennende å se hvordan bildene og tekstene fungerer sammen, da det er første gang jeg bruker tekster på denne måten i en utstilling», sier Line S. Hvoslef.

De fleste av maleriene Hvoslef viser er i store format, og laget spesielt med tanke på billedgalleriets storsal. Alle bildene er malt med en kombinasjon av akryl, olje og tusj på linlerret. Utstillingen er støttet av Norsk kulturråd.

Les mer om Line S. Hvoslef

CV Line S. Hvoslef