Utstilling Haugesund billedgalleri
Arr. Haugesund kunstforening
Dato: 10. januar - 16. februar 2025
Åpningstider: Haugesund billedgalleri holder stengt i julen, fra 21. desember. Vi åpner igjen 2. januar.
Åpningstider: Tirsdag - Fredag 12-15/ Lørdag - Søndag 11-15
(mandag stengt)
Sted: Haugesund billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund
Pris: Voksen kr. 100,-, Honnør kr. 70,-, barn gratis (under 16 år) og medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner
Lisa Him-Jensen Navn til navnløse ting
Sal 1
Navn til navnløse ting er en utstilling som består av maleri, tekstil, video og tekst. På ulike indirekte måter tar utstillingen utgangspunkt i fravær. Fravær av syn, kontroll, motiver, språk, et savnet menneske. Både i utstillingen og i arbeidet med utstillingen er fraværet noe som får andre ting til å oppstå, slik savn gror i et hull, og kjærlighet i et savn. En serie malerier er laget med lukkede øyne. Ytterligere en serie malerier forestiller tomrommet som blir igjen når man fjerner alle malestrøkene i den første serien. I et tredje arbeid er tekst brodert over et svært lerret, men det er baksiden av broderiet som vender mot betrakteren, og tegnene på baksiden er uleselige. I Navn til navnløse ting prøver Lisa Him-Jensen ut forskjellige metoder for å fjerne seg selv fra sitt eget arbeid, og hun undersøker materien som dannes som et sårvev rundt et fravær.
Lisa Him-Jensen (f. 1980, Stockholm, bosatt i Bergen) er kunstner og forfatter, to praksiser som flettes inn i hverandre. Billedkunsten hennes har sine røtter i maleri, tegning, kollasj og tekst, men er blitt mangesidig og bevegelig. Hun kombinerer tidsbaserte og tidkrevende teknikker, tilfeldigheter og langsomt håndverk. De siste årene særlig i broderi, maleri og video. Him-Jensen er interessert i ulike teknikkers ulike tempo og taktilitet. Hun er interessert i tekst som taktilt materiale. I billedkunst og litteratur bearbeider hun tematikker som kontroll, kontrolltap, språkets rekkevidde og grenser, konflikten mellom begjær og behov.
Lisa Him-Jensen om arbeidsprosessen bak Navn til navnløse ting
Jeg begynner hvert kunstnerisk arbeid med en intensjon, en lyst, som i møte med virkeligheten, med materialene, blir noe jeg ikke så for meg, eller ønsket. Der oppstår en ny intensjon, en ny lyst. Når jeg prøver å si det jeg vil si, uttrykker jeg også noe annet. Noe jeg kanskje ikke hadde planlagt å si, men som kanskje likevel er sant.
To av verkene i utstillingen Navn til navnløse ting har en motsatt tilkomsthistorie. Maleriene som danner det dominerende arbeidet i utstillingen, serien Blind Abstract, er laget raskt og spontant. Mens det 12 kvadratmeter store broderiet Fortell noe du ikke vet om deg selv er nøye planlagt, og metodisk og langsomt laget, sting for sting. Dette arbeidet har tatt seks måneder å ferdigstille. Akkurat disse to arbeidene har likevel noe felles, nemlig at jeg ikke har sett dem mens jeg har laget dem.
I Blind Abstract har jeg malt abstrakte malerier med lukkede øyne. Jeg har alltid vært tiltrukket av et abstrakt billedspråk, der flater med maling spiller mot hverandre og ikke representerer noe utenfor seg selv. Som kunstner har jeg likevel aldri funnet en inngang til denne retningen innenfor maleri. Jeg har for eksempel ikke klart å ta en beslutning om hva som skal være hvor i et abstrakt bilde. I begynnelsen av 2024 så jeg en åpning, og åpningen var å lukke øynene. I de 14 maleriene i serien Blind Abstract lyser fargesterke, kraftfulle strøk mot en svart grunn. Strøkene er ikke så mye uttrykk for kontroll, vilje eller indre bevegelser, som for famling. Maleriene i «Blind Abstract» har noe fremmed ved seg, som om de ikke helt har med meg å gjøre. På en måte har jeg fjernet meg selv fra prosessen, i alle fall den kontrollerende, dømmende siden av meg selv.
Penselstrøkene i Blind Abstract kan ligne tegn, men er jo ikke det. Ved et tidspunkt begynte jeg å tenke på disse ufrivillige tegnene som tomrom, og fikk ideen om en søsterserie. I denne søsterserien, Missing (Abstract Painting), har jeg malt det negative rommet rundt strøkene i Blind Abstract. Det betyr at strøkene i de opprinnelige maleriene blir det negative rommet i de nye maleriene. Maleriene i Missing (Abstract Painting), er ikke abstrakte, siden de faktisk avbilder (hullet etter) andre malerier, og jeg har malt dem langsomt, omsorgsfullt og med øynene åpne.
I tekstilarbeidet Fortell noe du ikke vet om deg selv har jeg brodert utdrag fra det som kanskje blir den neste boken min. Vi får se. Dette arbeidet er en konsekvens av en oppdagelse jeg gjorde da jeg begynte å brodere tekst – nemlig at det jeg broderer har en bakside. Mens jeg broderer ord, opptrer en annen, speilvendt skrift på vrangsiden av broderiet. Denne skriften vokser frem i skjul, på vrangen, altså på den siden der trådene blir festet og som ikke skal synes. Skriften på baksiden ligner ikke fremsidens bokstaver, men andre, fremmede tegn. På rettsiden (som er baksiden) er dikt som henvender seg til et fraværende menneske. Hva skriften på vrangsiden (som er fremsiden) uttrykker, er skjult også for meg. Les mer om Lisa Him-Jensen
Åpningstider
tirsdag-fredag 12-15,
lørdag-søndag 11-15. Mandag lukket.
www.haugesund-kunstforening.no