Utstilling Bokn bygdemuseum
Museum i 100 - Kunstnerblikk på samlingen
Dato: 29. juni - 10. august 2025, åpent søndager 13-16
Åpningstider: Sommaren 2025:
29. juni - 10. august
Opent sundagar kl. 13-16
Sted: Bokn bygdemuseum, Hålandsvegen 70, Bokn
Pris: Voksen kr. 100,-, Honnør kr. 70,-, barn gratis (under 16 år) og medlemmer i Haugalandmuseets venner
Overflaten er en grense. Under havoverflaten finnes en helt ny verden som vi vanligvis ikke ser. Dette kan også gjelde for det som omgir oss, både mennesker, natur og ting som inngår i en sammenheng. Hva kan vi oppdage om vi stopper opp og ser nøyere etter, spør eller lytter?
Glasskunstner Eirin Bjørsland Hansen har latt seg inspirere av mylderet av gjenstander som er samlet inne i Bokn bygdemuseum. Hun har
også blitt inspirert av øylandskapet på Bokn og øysamfunnets tidligere nære tilknytning til havet. Relasjonen til havet gjenspeiles blant
annet i museets rikholdige samling av utstyr og objekter brukt til å høste fra havet. I «Under overflaten» håper Hansen at hennes glasskunst inspirerer besøkende til nye refleksjoner rundt tema som forvandling, minner og hvordan vi tolker og bevarer vår kulturarv. Forhåpentligvis kan kunsten bidra til å avdekke nye perspektiver og skape en dypere forbindelse mellom fortid og nåtid.
Bokn bygdemuseum holder til i et hus fra 1909 som opprinnelig var bygget som et ungdomshus. Nå rommer det over 4000 gjenstander hovedsakelig fra tidsperioden 1850-1950. Det er innredet slik at man kan gå inn i kjøkkenet, i stua eller i soverommet. Her er også en skolestue og et skomakerverksted. Egne kroker er viet til et mangfold av redskaper og utstyr til fiske og landbruk. Variasjoner av enkelte objekt er samlet og plassert med omhu, men de kan virke fremmede for oss i dag. Plassmangelen har gjort at ting som ikke naturlig hører sammen er satt side om side.
Da hjelper det at nesten hver gjenstand bærer en lapp med en kort forklaring. Dessverre har flere av de håndskrevne lappene begynt å
falme, slik at de nesten er uleselige. Men de konkrete objektene er fortsatt der og vitner om sitt opphav. Andre skulpturer ser ut til plutselig
å ha stoppet opp, fra å være i flytende form til frosset i tid. De uvanlige glass-skulpturene i nær dialog med museumsobjektene kan vekke
nysgjerrighet og besøkende inviteres inn i et rom der fortid og fantasi kan møtes. Det skjer en forvandling når glass skal formes.
Utgangspunktet er mineraler i form av kvartseller silikatsand som smeltes under høy temperatur til en flytende gjennomsiktig væske. Luft kan blåses inn og forskjellig utstyr benyttes til å forme den brennhete væsken. Når glass-emnet kjølner blir det hardt, men skjørt, klart eller ugjennomsiktig, etter hva kunstneren har valgt å gjøre.
I kunstprosjektet Under overflaten inviterer kunstneren til en ny oppdagelsesferd gjennom museumsrommene. Hansen har plassert massive glasskuler flere steder blant museets gjenstander. Sett gjennom disse kulene blir ting delvis forstørret og omskapt. Glasskulen kan sammenlignes med linsen i menneskets øye som egentlig snur alt opp ned.
Noen gjenstander i museets samling har fått en liten glasskuppel lagt over seg. En tidskapsel som gir gjenstanden nytt liv og nye historier å fortelle. I tillegg har Hansen laget mange unike og underlige små skulpturer i klart glass, inspirert av formene til enkelte museumsobjekt. Andre skulpturer ser ut til plutselig å ha stoppet opp, fra å være i flytende form til frosset i tid. De uvanlige glass-skulpturene i nær dialog med museumsobjektene kan vekke nysgjerrighet og besøkende inviteres inn i et rom der fortid og fantasi kan møtes.
Det skjer en forvandling når glass skal formes. Utgangspunktet er mineraler i form av kvartseller silikatsand som smeltes under høy temperatur til en flytende gjennomsiktig væske. Luft kan blåses inn og forskjellig utstyr benyttes til å forme den brennhete væsken. Når glass-emnet kjølner blir det hardt, men skjørt, klart eller ugjennomsiktig, etter hva kunstneren har valgt å gjøre.
I flere av vinduskarmene i bygdemuseet møtes vi av store eggformede glass-skulpturer i forskjellige farger. Disse er alle en del av Hansens FØNIKS serie, der hun utforsker fenomen som forvandling og tidløshet. Tittelen viser til den vakre fuglen som ifølge mytologien plutselig kunne brenne opp, for like etter å gjenoppstå fra asken. Fugl Føniks er kjent som et symbol på evig gjenfødelse.
Fra museets stuevindu skimtes også havet bortenfor Boknabergvatnet, et blikk mot en verden i stadig bevegelse og en uendelig kilde til undring.
Kunstner: Eirin Bjørsland Hansen
Kurator: Arnhild Sunnanå
Produsent: Haugalandmuseet
Kunstnerblikk på samlingen i Haugalandmuseet
I 2025 feirer Haugalandmuseet 100 år. Dette markeres blant annet ved å invitere fire kunstnere til å lage sine kunstneriske kommentarer til samlingen ved fire av Haugalandmuseets avdelinger spredt i regionen. Åpning av de stedsspesifikke kunstprosjektene til de fire kunstnerne er som følger: