bolle-hoyopplosning-800x560

(mandag stengt)

Sted: Haugesund Billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund

Pris: Gratis inngang

Haugesund kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund billedgalleri har gleden av å invitere til vernissasje lørdag 15. august kl. 18:00. Årets filmfestivalutstiller ARNE ÅSE er til stede. Utstillingen åpnes av fylkesordfører Marianne Chesak. Musikalsk innslag ved Almuth Chylek fra MUNOR. Forfriskninger. Alle hjertelig velkommen!

Vi tar alle forholdsregler for at besøkende skal være så trygge som mulig under besøket. For å ivareta smittevernhensyn og for å kunne bistå Haugesund kommune ved eventuell smitteoppsporing må alle gjester opplyse om navn og tlf. ved ankomst. Vi har anledning til å ha 80 publikummere tilstede under vernissasjen. Informasjon om påmelding finner du her og våre smitteverntiltak kan du lese her

Arne Åse (f. 1940) er en av landets mest anerkjente keramikere. Særlig har hans arbeider i tynnvegget porselen vakt stor beundring. Som lærer og pedagog har Åse hatt stor innflytelse på keramikerfaget i Norge. Åse feirer 80 år i år og kan se tilbake på over 50 år som kunstner.

Arne Åses arbeider spenner over mange kunstneriske uttrykk, men det er skålene og fatene i tynnvegget porselen med relieffer og dekorert med akvarellignende klorider, som har blitt hans signatur. De er på et høyt teknisk og kunstnerisk nivå, som følgelig har fått stor anerkjennelse i Norge og internasjonalt. Åse har også drevet med omfattende glasur-eksperimenter. Ved siden av sin gjerning som høgskolelektor ved SHKS og selvstendig keramiker har han vært tilknyttet Porsgrunds Porselænsfabrik og Figgjo Flint som designer. Arne Åse er innkjøpt til flere betydelige museer i Japan, USA, Israel, Sverige og Finland, i tillegg til Haugesund billedgalleri. Han bor og arbeider på Nesodden.

Den årlige Filmfestivalutstillingen blir til gjennom et samarbeid mellom Haugesund kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund Billedgalleri. Vi ønsker hjertelig velkommen til vernissasje!

Mer informasjon om kunstneren: https://www.arneaase.com/

Utstillingen åpner lørdag 15. august og varer til 27. september 2020.