MHB-F.002729

Arrangement Haugalandmuseet

8. mai – Frigjøring og folkefest!

Vi feirer at det er 75 år siden frigjøringen av Norge! Kl. 15.00 den 8.mai kom den offisielle proklamasjonen om at krigen i Europa og Norge var over. Kirkeklokkene – fredsklokkene ringte i én time, og folk strømmet ut i gatene. «Gjennom en mørk og vanskelig tid har det norske folk opprettholdt en ubrytelig front mot de tyske undertrykkere og deres hjelpere.», sa H.M. Kong Haakon VII i sin tale fra London til folket på frigjøringsdagen.

Dato: 8.mai

Åpningstider:

Sted: Skåregt. 142

Pris: Gratis

Allerede om morgenen den 8. mai begynte utlevering av de beslaglagte radioapparatene. De hadde vært lagret i Festiviteten i krigsårene og kunne nå hentes tilbake av sien eiere. Det var politi og lensmenn som sto for utleveringen. I Haugesund skulle flere tusen radioapparater utleveres – så det måtte ordnes alfabetisk. I en avisannonse ble alle eiere med navn fra A til K bedt om å komme 8. mai. Alle med navn fra L- Å ble bedt om å komme den 9. mai.

Denne dagen var det feiring og hurrarop i gatene. I Kopervik fyltes gatene med barnetog full av jubel og begeistring. Kirkeklokkene ringte helt fra formiddagen av, selv om den nasjonale meldingen var at alle kirkeklokker skulle ringe freden inn fra kl 15:00. Feiringen fortsatte med folketog, korps, taler og allsang i parken. Karmøys høyeste «fredsflagg» vaiet over Avaldsnes kirke. Det var brødrene Hans og Anders Aarsand som klatret opp kamuflasjeveggen med en stang som de satte på kirkespiret. Ti stangen festet de det norske flagget.

Haugesunds Dagblad skrev dette om feiringen i Haugesund: «Dagens folkefest kulminerte med den største folkefesten i byens historie. (…) Byens hornmusikanter og mannssangere fikk en tilslutning til sitt arrangement i Byparken som de vel ikke hadde drømt om. Allerede lenge før kl. 20 var Rådhusplassen et eneste sydende menneskehav, Det var vanskelig for musikantene og sangerne å finne fram til oppstillingsstedet (…) Og så satte toget seg i bevegelse. Først et stort norsk flagg og så Haugesunds Janitsjarorkester og Musikkorpset Heimdal med den populære dirigent Mathias Folgerø i spissen (…) Alt som kunne krype og gå fra hele Haugesund og halve Skåre og det meste av Torvastad var med – unge og gamle i skjønn forening. Det var en folkefest i ordets rette betydning (Haugesunds Dagblad 9.mai 1945)

Kilder:

Haugesunds Dagblad 9. mai 1945
Fyllingsnes, Frode 2014: Karmøys historie. Fra 1900 til 1950
Bjørnson, Øyvind 2004: Haugesund 1914-1950.