bolle-hoyopplosning-800x560

Filmfestivalutstillingen 2020 Arne Åse

Filmfestivalutstillingen 2020

Dato: 15. august - 27. september 2020

Pris: Voksen billett kr. 70, Honnør/student billett kr. 50, Barn (under 16 år) gratis

Haugesund Kunstforening, Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund Billedgalleri har gleden av å presentere keramiker Arne Åse som filmfestivalutstiller i 2020.

Arne Åse (f. 1940) er en av landets mest anerkjente keramikere. Særlig har hans arbeider i tynnvegget porselen vakt stor beundring. Som lærer og pedagog har Åse hatt stor innflytelse på keramikerfaget i Norge.

Arne Åse har sine røtter i Haugesund. Som 17-åring, i 1957, så han en utstilling med Picasso i Billedgalleriet i regi av Haugesund kunstforening. Kunstopplevelsen skulle vise seg å bli avgjørende for yrkesvalget hans. Haugesund kunstforening var en av de første arenaene hvor Arne Åse viste arbeidene sine, så langt tilbake som i november 1968. Siden den gang har han gjort internasjonal karriere. I år feirer Arne Åse 80 år og han kan se tilbake på en over 50-årig lang suksessrik kunstnergjerning.

Arne Åses arbeider spenner over mange kunstneriske uttrykk, men det er skålene og fatene i tynnvegget porselen med relieffer og dekorert med akvarellignende klorider, som har blitt hans signatur. De er på et høyt teknisk og kunstnerisk nivå, som følgelig har fått stor anerkjennelse i Norge og internasjonalt. Åse har også drevet med omfattende glasur-eksperimenter. Ved siden av sin gjerning som høgskolelektor ved SHKS og selvstendig keramiker har han vært tilknyttet Porsgrunds Porselænsfabrik og Figgjo Flint som designer. Arne Åse er innkjøpt til flere betydelige museer i Japan, USA, Israel, Sverige og Finland, i tillegg til Haugesund billedgalleri. Han bor og arbeider på Nesodden.

Den årlige Filmfestivalutstillingen er Kunstforeningens mest profilerte utstilling, og blir til gjennom et samarbeid med Den norske filmfestivalen og Haugalandmuseet-Haugesund Billedgalleri.

Mer informasjon om kunstneren: https://www.arneaase.com/.  Høyoppløselige bilder kan lastes ned fra festivalens side Utstillingen åpner lørdag 15. august og varer til 27. september 2020.

Foto: Haugalandmuseet / Grethe Nygaard