B.G.W..

Utstilling | Brynhild Grødeland Winther

Arr. Haugesund kunstforening

Dato: 12. november - 12. desember 2021

Pris: Voksen 70,- Honnør 50,-, Barn under 16 år gratis inngang (medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner - gratis inngang ved framvisning av medlemskort)

Verkliste

Brynhild Grødeland Winther  – Haren / The first written word was a drawing of an animal

Sal 1

Brynhild Grødeland Winther (født 1981) bor og arbeider i Bergen. Hun lager installasjoner med tegning, tekst, skulpturer og objekter. Installasjonene er befolket av dyr, menneskeskapte gjenstander og fragmenter av natur. Gjennom kunsten sin stiller Winther spørsmål ved vår forståelse av verden, og hvilke konsekvenser denne forståelsen får for livet på jorden. Til utstillingen i storsalen i Haugesund kunstforening har hun med seg tegninger i ulike format, hvorav de største har en høyde på 250 cm.

Om tegning som sin kunstneriske uttryksform sier hun: «Teikning er mitt hovudspråk. Dette er berre eit frustrert forsøk på å ikkje bli totalt misforstått. Hadde det gått an å omsetje tankar direkte til ord, eller sei alt med ord, hadde det å teikne ikkje hatt noko hensikt. Og kanskje er denne frustrasjonen over manglande i ord som språk, den viktigaste drivkrafta bak mitt kunstneriske virke. Fordi eg har eit ytringsbehov»

Grødeland Winther er en aktiv utstiller og i november viser hun arbeider på ikke mindre enn tre ulike steder i Rogaland: Kunstmuseet i Stavanger (MUST) og Tou Scene, i tillegg til separatutstillingen i Haugesund kunstforening. I 2022 skal hun ha separatutstilling på Hå Gamle Prestegard. Tidligere har hun hatt utstillinger i Galleri Christinegaard, Bergen, Møre og Romsdal Kunstsenter, Molde, på Visningsrommet USF, Verftet, Bergen, i Bærum Kunsthall, i Bryne Kunstforening, Bryne og på Oppland Kunstsenter, Lillehammer m.m. Hun er bla. innkjøpt av KORO og i 2017 mottok hun Pedros minnefonds pris.

Les utstillingsteksten til Brynhild Grødeland Winther her: Utstillingstekst

Les mer om Brynhild Grødeland Winther: http://www.brynhildwinther.no/