angsten-står-i-sofaen_bredde

Arrangement Haugesund billedgalleri

Gustav Vigeland – Angsten står i sofaen

Skulptøren Gustav Vigelands ukjente side vises nå i Haugesund billedgalleri!

Dato: Fredag 11. desember fra kl. 12:00-15:00

Pris: Voksen billett kr. 70, Honnør/student billett kr. 50, Barn (under 16 år) gratis

Haugesund billedgalleri har gleden av å ønske velkommen til Gustav Vigeland-utstillingen produsert av Nasjonalmuseet i samarbeid med Vigelandmuseet. Dørene åpnes fra og med fredag 11. desember kl. 12.00. Utstillingen står til og med søndag 21. februar 2021.

Utstillingen «Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» presenterer Vigelands mest sentrale arbeider fra 1890-tallet, i tillegg til et lite utvalg senere skulpturer. I utstillingen får publikum mulighet til å oppleve en mindre kjent side av Norges største billedhugger. Med fokus på temaer som ensomhet, lengsel og utenforskap knyttes tråder mellom Vigelands samtid og vår egen tid.

«Gustav Vigeland. Angsten står i sofaen» er en av Nasjonalmuseets turnerende utstillinger, og er laget i forbindelse med Gustav Vigelands (1869-1943) 150-årsjubileum i 2019.

Totalt vises 21 skulpturer, 15 i bronse og 6 i gips. Et nytt, og for mange kanskje uventet grep er å plassere noen av skulpturene inn i kjente hverdagsmiljøer – som en stue, et kjøkken og et soverom. Tittelen «Angsten står i sofaen» kommer av det bokstavelige ved plasseringen av den skrikende skikkelsen i Vigelands skulptur Redsel, i en sofa fra Skeidar.
I disse tidlige arbeidene fokuserer Vigeland på allmenne temaer som kjærlighetssorg, angst, fellesskap og identitet. I skulpturene ser vi mennesker som alle sliter med noe, og som ikke finner seg helt til rette. Hva kan disse skulpturene fortelle oss om det å være menneske, og kan vi lære noe av dem?

Utstillingen åpner i Haugesund billedgalleri fra og med fredag 11. desember og står t.o.m. søndag 21. februar 2021. I løpet av utstillingsperioden har kunstmuseet et samarbeid med Den kulturelle skolesekken i Haugesund. Alle 6. klassingene i Haugesund får se utstillingen og delta i et gøyalt skulpturverksted med leire.

Kurator for vandreutstillingen er Elin Therese Aarseth, Vigelandmuseet og Nasjonalmuseet, prosjektleder er Helga Gravermoen, Nasjonalmuseet, utstillingsdesign er ved Kine Liholm.

Utstillingen er et samarbeid mellom Nasjonalmuseet og Vigeland-museet i forbindelse med Vigelandjubileet i 2019.