Utstilling Haugesund billedgalleri
Glad i å tegne? Bli inspirert av de mange flotte kunstverkene i samlingen til Haugalandmuseet!
Dato: 21. januar - 24. april 2022
Åpningstider: Åpningstider: Tirsdag - Fredag 12-15/ Lørdag - Søndag 11-15
(mandag stengt)
Sted: Haugesund Billedgalleri, Erling Skjalgssonsgt. 4, 5523 Haugesund
Pris: Voksen 70,- Honnør 50,-, Barn under 16 år gratis inngang (medlemmer i Haugesund kunstforening og Haugalandmuseets venner - gratis inngang ved framvisning av medlemskort)
Tegning er betegnelsen for forskjellige arter kunstnerisk tegning framstilt ved frihånd (håndtegning). Det er mange forskjellige grunner til at billedkunstnere lager tegninger. Tegningen kan være et mål i seg selv, et selvstendig, endelig kunstverk. Tegningen kan også være et hjelpemiddel (skisse, studie, kartong) til utføringen av et annet arbeid, eller være et forelegg til for eksempel illustrasjoner.
I tegnekunsten er former og flater som er framstilt ved hjelp av linjer, punkter og flater viktigere enn farger og tredimensjonale former. Linjen er det dominerende elementet, mens i maleri og skulptur er det fargenes sammensetning, masse og tredimensjonale former som har størst betydning.
I denne utstillingen presenterer vi et lite utvalg fra den svært rikholdige samlingen av tegninger i Haugalandmuseets samling. Med fokus på variasjon og mangfold i uttrykk og teknikk, har vi på innholdssiden lagt vekt på humørfylte og sorgmuntre motiv, og kunstnerisk tegneglede i utvelgelsen av arbeider til utstillingen.
Utstillingen viser noen av de eldste skissene og studiene vi har i samlingen, samt eksempler på forarbeid, avistegninger, tegneserier, illustrasjonskunst og selvstendige, autonome verk.
Tegning som selvstendig uttrykk
En tegning regnes som et selvstendig, autonomt verk når sluttresultatet ikke er myntet på å ha en hensikt ut over å være et ferdig kunstverk. Dette i motsetning til for eksempel en tegning som skal brukes i et avisoppslag eller som en illustrasjon i en bokutgivelse. Da har tegningen en funksjon utover å være en tegning. En autonom tegning har tilsvarende status som for eksempel maleri, grafikk og skulptur. I utstillingen er følgende kunstnere representert med tegning som selvstendig uttrykk: Marit Viktoria Wulff Andreassen, Snøfrid Hunsbedt Eiene, Adolph Denis Horn, Hanne Lydia Opøien Figenschou [tidligere Kristoffersen], Njål Lunde, Linda Skare, Stein-Magnus Opedal, Carl Oscar Schelbred, Gerdi Jacobs, Gerhard Stoltz, Unn Sønju, Arild Bergstrøm, Bård Valberg, Børge C. Mosgren,
Tegning som forarbeid, studier og skisser
Tegning benyttes også gjerne som ledd i den kunstneriske læreprosessen, i form av skisser og studier, eller som forarbeid til maleri, skulptur, tegning, grafikk og tekstil. I disse tilfellene er tegningene ikke et mål i seg selv, men et middel. Det betyr ikke at de også kan ha en kunstnerisk verdi i seg selv. Spontaniteten og den tekniske dyktigheten skaper en intimitet mellom kunstner og betrakter, som ikke alltid oppstår i det ferdige verket. I utstillingen er disse kunstnerne representert med tegning som forarbeid, studier og skisser: Håkon Bleken, Bernt Grønvold, Bjarne Halvorsen, Fredrik Kolstø, Johan L. Losting, Hjalmar Johnssen, Eivind Nielsen, Nikolai Ulfsten, Magnus Gjertsen, Ole Nesvik, Norvald Valand, Erik Werenskiold
Tegning som illustrasjon, karikatur og tegneseriekunst
Tegninger kan også lages for å gjengis i en eller annen trykket publikasjon. Det kan være illustrasjoner, som skal forholde seg til en bestemt tekst i en bok, reiseskildringer eller karikaturer til en avis eller tegneseriekunst. Tegninger for reproduksjon kan være klippet, limt og overmalt, enten som en teknikk i seg selv, eller som retusj, uten at det er synlig i gjengivelsen. I utstillingen er følgende kunstnere representert med tegninger som illustrasjoner: Finn Graff, Lars Fiske, Steffen Kverneland, Sverre Loge Pettersen, Arne Rødeseike
Verkliste
25-29. Steffen Kverneland (f. 1963, Haugesund/Oslo)
Hvordan blæra lærte seg å tegne 1-5, 2022 (fra tegneserien «Slyngel» av Steffen Kverneland, 2002), tusjtegning